
Projekt "Přírodovědná stezka"
- Jedná se o celoroční environmentální projekt MŠ Tmaň.
- Cílem je využít prostor školní zahrady, kde je možné trávit čas i v teplých letních dnech (poskytuje stín) a kde vznikl prostor vykácením napadených a nemocných stromů.
- Projekt je společný pro všechny třídy MŠ a prostor budou využívat všechny děti.
- Projekt se bude prolínat i do integrovaných bloků a podtémat dle ŠVP PV Tmaň.
- Dle možností bude postupně obohacován o další prvky:
- hmyzí domečky pro včelky samotářky
- hmyzí domečky pro slunéčka sedmitečná
- život v mraveništi (deska)
- život na stromě (deska)
- zábradlí k hmatovému chodníčku
- sedátko z palety ke hmatovému chodníčku
- další dřevěné pláty s obrázky zvířat a rostlin
- tabule na volné kreslení dětí
- zvířecí pexeso ze dřeva
- Projekt bude dokumentován fotografiemi.
- Během projektu budeme spolupracovat s rodiči dětí (sazeničky, materiál, nápady…).
- Spolupracovat budeme i s OU Tmaň / oprava zídky, výroba dřevěných plátů…
- Do projektu jsou zařazeny tyto komponenty:
- hmatový chodníček
- hmyzí domeček
- skalka
- naučná stěn
VZDĚLÁVACÍ CÍLE PROJEKTU:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí, pohybovat se jistě v přírodním terénu – různé povrchy
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Uvědomění si změn v přírodě během roku (aktuální obměňování výplní hmatového chodníčku, pozorování života ve hmyzím domečku, péče o skalku a hmatový chodníček a jeho údržba- odstraňování napadaného listí…)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání,
porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- Rozvíjet kooperativní dovednosti, týmová spolupráce
- rozvoj společenského i estetického vkusu
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí,
o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči
o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho
nebezpečnými vlivy
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi,
společností, planetou Zemí